БГ СОЦИОЛОЗИТЕ СЕ ПРОВАЛИХА, „БЪЗДАШ” ПОЗНА! ЗАЩО!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

         След изборите за БГ парламент ми позвъни проф. Жак Вилрокс, професор по социология в Свободния университет в Брюксел, с молба за коментар. В Европа били изненадани от съкрушителния резултат на ГЕРБ; и в България никой не познал какво ще се случи, добави професорът. В „Дневен Труд” /8 юли, 2009/ излезе информация, че сайтът за анкети http://www.buzzdash.bg/ е предвидил доста точно победата на герберите и загубата на социалистите, което е без прецедент в електоралната прогностика у нас. В същия брой на вестника Кольо Колев публикува статия „Социолозите не са магьосници”, в която признава провала на своята гилдия. Уместни поводи за анализ, след като отшумяха емоциите в следизборната нощ!

Започвам с въпроса: Що е „БЪЗДАШ” и как се появи у нас? За първи път е тестван на 20 март, действа на пълни обороти  от 7 април, 2009 г. Аналог е на американския сайт buzzdash.com, който нашумя през 2007-2008 г. и беше ползван активно от екипа на Обама /голяма част от идеите на победилия президент бяха тествани чрез интернет технологията/.   А сега – най-интересното: и американският прототип, и неговата адаптация у нас са сътворени от БЪЛГАРИ.   Именно те- група млади, талантливи и иновативни програмисти и математици, направиха пробив в технологиите за поддържане на двустранна онлайн връзка, базирана на интернет, мобилни комуникации и телевизия;  изработиха социологически инструмент от ново поколение, което сондира обществените настроения в реално време; създадоха механизъм за формиране на общности; станаха приоритетни партньори на бизнеса, политиците , медиите /в САЩ медийни партньори са Times Magazine  и Sports Illustrated; в България- „Дневен Труд” и Нова ТВ/.

Как социолозите и „бъздашите” прогнозираха изборните резултати? Първите, чрез традиционни анкети с 1000-1500 души, проведени седмици преди изборния ден; вторите- чрез онлайн анкета на 4 юли. Класическата техника изисква попълване „на ръка”, дълга обработка и анализ, за което отива поне седмица; Ай-Ти сондажите се правят на мига сред 6 пъти повече избиратели, а  резултатите се получават в реално време. Коя методология е по-прецизна може да се види от следното сравнение между прогнозните резултати за първите две партии:

Резултатът на победителя ГЕРБ-според социолозите, той трябваше да се движи в интервала 28-30%; „БЪЗДАШ” го фиксира на 37%;

Резултатът на губещия БСП– 22-25% според социолозите и 13% според онлайн анкетата;

Изводът  е изцяло в полза на информационните технологии, дръзнали да навлязат в терена на  по-тромавите социологически агенции, в които се подвизават и очевидно пристрастни коментатори. Всеки специалист по електорална социология знае, че разликите от 3-4 % /колкото е при „БЪЗДАШ”/ между прогнозните и окончателните числа е приемлива и обяснима както от статистическа, така и от психологическа гледна точка.

Защо намесвам психологията? Както правилно сочи Кольо Колев, между първоначалните нагласи и изборното „цунами” се е случило нещо, което традиционната електорална социология не улавя: към натрупаното недоволство от управлението на тройната коалиция се прибавя солидна доза емоция/според някои-негативна; според мен-позитивна,оздравителна/. Традиционно негласуващите- млади,интелигентни граждани- решават в последния момент да отидат до урните и да упражнят правото си на глас. Точно този момент улавя дни преди 5 юли експертите на „БЪЗДАШ”./ Когато ги питах на 2 и 3 юли има ли промяна в електронната активност, отговаряха: има плавно покачване; на 4 юли броят на самостоятелно участвалите /онлайн, допълнени с извадка в 15 населени места, надмина 7000 души. Именно тези гласоподаватели от новото интернет поколение,  обърнаха с главата надолу  очакваните изборни класации…

Направиха го, защото техните граждански мотиви за участие и/неучастие в изборите се промениха буквално за часове. Масовите електорални нагласи преминаха от състояние на растящо, но пасивно недоволство, към организиран и канализиран гняв. Организиращият фактор беше неформален-интернета, мобилните комуникации,междуличностното общуване. Накратко казано, хората се самонавиваха; гневът генерираше действие, масова акция.

Масовият гняв беше взривен от поредица предизвикателства, хвърлени от самозабравили се политици към смятаните гласоподавателите, смятани за аморфна тълпа . Имам предвид „ефектът на брадвата”/черният пиар на БСП по сайтовете/ , разкрил колко неуважителни към опонанта са моментните притежатели на властта; „ефектът на обръча”/произведен от Доган/, който извади наяве истинският диспечер на финансовите потоци в България /национални и идващи от ЕС/; „ефектът на бацила”/отново продукт на Доган/, разголил ерозиращата роля на лидера на една етнопартия, претендиращ да „управлява управляващите”.

Гневът на гражданите, когато прерастне от индивидуално в масово състояние, става политически фактор /цитирам почти дословно американският политолог Дейвид Ост, блестящ изследовател на това явление/. Парадоксално е, че социолозите не го уловиха в анализите си /дори го определиха като ирационална реакция!/; постмодерната интернет технология отчете импулсите на взривения гняв и предвиди изборното „цунами”.

Не разберат ли този нагледен урок по професионализъм и безпристрастна регистрация, българските електорални социолози нямат добро бъдеще. Впрочем, нелицеприятната за тях ситуация зрее от доста време, подсилвана от верижните  неуспехи да познаят кой с колко и кога ще победи в демократичните изборни състезания. „БЪЗДАШ” влезе със самочувствие в полето на електоралната социология, за да въведе технически по-съвършени и етични измерители на електоралните нагласи. Неговият екип не се състои от магьосници-просто тези талантливи млади българи си вършат професионално работата…

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.