Дежа вю или промяна на статуквото
Бързо и неусетно, март месец наближава, а това, за феновете на моторните спортове, значи много, защото започва новият сезон във Формула 1.
Основният въпрос, който си задават всички е дали ще продължи тоталната доминация на Ред Бул и Себастиян Фетел, или ще наблюдаваме по-интересни и оспорвани битки. Везните още от сега категорично клонят към германския пилот, но пък знае ли човек. И тези очаквания далеч не са неоснователни.
Въпреки, че спортният правилник всяка година се изменя, с цел намаляване на разликата между отборите, се доказа, че екипът на Ейдриан Нюй взима най-бързите, гъвкави и правилни решения. И все пак – ето какво ни очаква през сезон 2012:
– Пилотите – една от основните теми в тази насока е завръщането на бившия световен шампион за 2007 година Кими Райконен. Финландецът ще се състезава за отбора на Лотус като негов съотборник ще бъде Ромейн Грожан.
Друга основа тема е оставането без отбор на Рубенс Барикело. След почти 20 години във Формула 1, от 2012 бразилецът ще се състезава в сериите Индикар. Новите пилоти, които правят впечатление са французите Жак – Ерик Верн, който ще се състезава за екипа на Торо Росо, а също и Шарл Пик, който ще се състезава за Маруся Върджин.
– Пистите – изглежда това ще е година, в която най-после ще може да гледаме 20 състезания. След като през миналия сезон Гран При на Бахрейн не се проведе, през тази то е изместено за април месец. Новият шампионат ще ни запознае с пистата Остин в Америка, чийто строеж се планира да приключи през август месец. Неприятната вест за българските фенове е отпадането на пистата в Турция, която беше най-удобната дестинация за тези, които желаеха да се насладят на живо на това невероятно събитие.
Състезателните правила – това е частта от правилника, която предизвиква най-много въпроси, както преди самите състезания, така и по време на самите тях. Най-обсъжданата промяна гласи, че на пилотите е разрешена само една корекция на посоката на движение при защита на позиция. Също така се уточнява, че пилот, който се завръща в състезателната линия, трябва да осигури поне една ширина на болид между себе си и края на пистата при приближаване на завой.
През новия сезон, за да участва в тестове, всеки един болид трябва да премине краш тестовете на FIA.
Въвеждат се и промени при колата на сигурността. Те гласят, че болидите, които са затворени с обиколка, ще имат право да изпреварват колата на сигурността и да се наредят в реда на класирането към момента.С това се цели да се избегне изпреварването на изостанали с обиколка автомобили при рестартиране на състезанието.
Ако състезанието бъде прекъсното, болидите, намиращи се в бокса, ще имат право да бъдат избутани до стартовата решетка и да заемат позициите, на които са се намирали преди спирането на състезанието.
– Гумите – и през тази година доставчик ще бъде Пирели. Промяната е в оцветяването на отделните типове. Цветът на гумите за напълно мокра настилка ще е син, докато на типа интермедия – зелен. Също се въвежда по-ясна разлика между “сребристия” и “белия” цвят на думите за суха настилка.
– Телевизията – родните фенове на Формула 1 ще могат да гледат състезанията вече по ТВ +, а не както през предишните години по ТВ 7.