Как Титус на Рембранд се върна от СССР в Холандия на стойността на един… бакшиш

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Рембранд - Титус като монах, 1660 г.Една повдигната завеса ни открива интимна домашна сцена. На преден план виждаме седнала на стол дама, облечена в златист тютюнево- жълт костюм. Тя оставя музикалния инструмент, на който до този момент е свирила, за да вземе писмото, което нейната прислужница й подава. Дамата отправя въпросителен поглед към момичето, то й се усмихва съучастнически. От кого ли е писмото?

Тази прекрасна картина на Вермеер носи наименованието „Любовно писмо“ и може да бъде видяна в Райксмюзеум, Амстердам заедно с много други шедьоври на Вермеер, Рембранд, Ян Стейн и т.н.

Вермеер - Любовното писмо, 1669-1670 г.Вермеер – Любовното писмо, 1669-1670 г.

Свикнали сме и приемаме за естествено, че музеите в Холандия имат толкова богати, дори зашеметяващо богати колекции. Но само преди стотина години това далеч не е било така. Как всъщност се поставя началото на тази обществена собственост на прекрасни и ценни произведения на изкуството?

Ще се изненадате, но не държавата е инициатор.

Преди 10-12 години посетих изложбата „125 години големи любови“, която разкриваше не пикантни любовни романи, а разказваше за любовта към изкуството и за отговорността пред бъдещите поколения.

Разказваше за малко известната, но вълнуваща история на сдружението „Рембранд“ и историите около закупуването на много ценни произведения на изкуството, които днес са изложени в холандските музеи – и като спомен за отминали времена, и като непресъхващ извор на вдъхновение.

Тази история е илюстрация на две български поговорки: „Помогни си сам, че и господ (или държавата) да ти помогне“ и „Сговорна дружина планина повдига“.

През 19 век се засилва интересът към шедьоврите на холандските майстори от 17 век и наследници на художниците или на техни колекционери (често притиснати от дългове) ги разпродават на публични търгове.

Цените летят нагоре, а купувачите обикновено са чужди музеи или колекционери, защото музеите в Холандия нямат финансовата възможност с ниските си бюджети да ги откупят и задържат в страната.

През 1883 за продан е обявена и безценната колекция от рисунки на фамилията Вос (1300 рисунки, между тях и 13 на Рембранд).

Загрижени, че все повече творби на холандски майстори заминават за частни колекции в чужбина, няколко богати холандски колекционери на изкуство стигат до идеята, че заедно могат повече и създават сдружението Рембранд.

В началото целта е да бъдат финансово подкрепени държавните холандски музеи, за да могат да изкупуват това безценно наследство и то не само, за да остане в Холандия, но и за да не бъде скрито от погледите в някоя частна сбирка.

Основателите са само 12, но още същата година членовете на сдружението наброяват вече 250.

Първоначално те просто заемат безлихвено необходимите финанси за покупката на ценни картини и колекции. Постепенно членовете на дружеството вече не само подпомагат държавата с безлихвени заеми, но и с дарения – с пари или откупени картини, дори цели колекции.

Дейността на сдружението се разширява – то подпомага холандските музеи при покупката им на произведения на изкуството не само от холандски майстори, но от цял свят и от различни периоди – от древно до ултрамодерно изкуство, подпомага реставрацията и съхранението на шедьоврите, спонсорира изложби и т.н.

Днес в дружеството членуват не 250 души, а девет хиляди, подкрепя ги със значителна годишна вноска и Prins Bernhard Cultuurfonds.

Всеки може да стане член на дружество Рембранд и дори с малка годишна вноска да подпомага едно благородно дело – съхраняването и увеличаването на сбирките от произведения на изкуството като обществена собственост.

Изложбата „125 години големи любови“ разкри вълнуващата, често драматична, друг път комична история на откупуването на някои известни шедьоври.

Трогателна е историята на дарението на „Уличката“ на Вермеер, а с комичен привкус – закупуването на „Титус като монах“ на Рембранд.

Вермеер – Уличката, 1657-1661 г.Вермеер – Уличката, 1657-1661 г.

 

Ето неговата история:
През 1660 Рембранд рисува своя син Титус, преоблечен като монах. Титус всъщност позира за образа на свети Франциск от Асизи.

Рембранд - Титус като монах, 1660 г.Рембранд – Титус като монах, 1660 г.

Вгледайте се във всички невероятни нюанси на кафявото, в бледото лице на Титус, контрастиращо с кафявата монашеска качула, което насочва вниманието ни към погледа, обърнат навътре към себе си.

През 1933 година, точно за 50-тия си юбилей сдружението Рембранд дарява на Rijksmuseum Амстердам два шедьовъра на Рембранд.

И двата са закупени от СССР.

Единият е притежание на Ермитажа, а другият идва от колекцията на руския граф Строганов.

СССР ги продава за 700 хиляди гулдена, защото закъсва за пари и има нужда от западна валута.

Дружеството се задължава да ги изплати на вноски, но инфлацията превръща гигантската сума за времето си сума в обикновен бакшиш.

 

Вермеер – Млекарката, 1657 – 1658 г.Вермеер – Млекарката, 1657 – 1658 г. Рембранд - Титус на бюрото си, 1655 г.Рембранд – Титус на бюрото си, 1655 г.

 

 

 

 

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.