Идеята за задължителна матура по математика разбуни духовете в обществото

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Идеята за задължителна матура по математика разбуни духовете в обществотоХората извън математическите среди с основание се изостриха по темата, защото и сега завършването на 12. клас е стресово с две матури (задължителна по БЕЛ и избираема), а какво да говорим за трета? А хората от математическите среди с основание подкрепят идеята, защото в момента в обществото ни има очевиден дефицит на знания именно по математика, откъдето една матура би тръгнала да разрешава този проблем.

 

Защо обаче матурите и НВО в 7. клас например са стресови, докато НВО в 4. и 10. клас не са и то до степен, до която някои хора ги наричат „безсмислени“?

 

Цялата дискусия върви по пътя на най-малкото съпротивление (търсенето на най-малката възможна промяна). Тези, които искат да направят нещо принципно добро за обществото като цяло, се опитват да изтъргуват НВО по математика в 10. клас за матура по математика в 12. клас. Онези, които вече не вярват на никакви обещания за светло бъдеще, защото са се опарили предостатъчно от реформи с добри намерения и ужасяващи практически реализации, с основание са против предлаганите промени и залагат на принципа „по-добре да си стоим така зле, отколкото да става още по-зле“ (защото опитът им показва, че промените на хартия са добри, но когато тръгнат да се реализират, чиновниците все извъртат нещата в безогледно крадене на пари).

 

Тоест и двете страни са прави и аргументите са сериозни.

 

А генералният проблем е по-дълбок. В момента на дневен ред стоят въпросите на математиците, но същите проблеми ги има под една или друга форма по всички науки. Защо един задължителен учебен предмет го приписваме като по-важен от друг? В момента задължителната и избираемата матури правят свръхфокусиране в два определени учебни предмета и пълно неглижиране на всички останали. Учи се по БЕЛ и по каквото е избрано от профила, а по всичко останало настава пълна апатия. Същото се случва и в 7. клас – свръхфокусиране в БЕЛ и математика, а по останалите предмети учителите се чудят как събудят какъвто и да е интерес в учениците.

 

После се чудим защо в гимназията интересът към математиката бил спаднал. Ами ще спадне – след 7. клас тя изведнъж спира да е важна и това ОТВРАЩЕНИЕ, което свръхфокусирането с купищата частни уроци са създали, взима превес. Понеже оттам насетне тя не е сред важните (със задължителна матура) предмети, интересът моментално се нулира. И децата я зарязват.

 

Връщането на задължителната матура може леко да оправи положението с математиката, но няма да изреже основния тумор: ОТВРАЩЕНИЕТО към предмета, което се създава. По същият начин матурата по БЕЛ е запазила общата грамотност, но не е накарала децата да четат, защото те НЕ обичат да го правят. А не обичат да го правят, защото онази въртележка от частни уроци и натиск да се влезе непременно в топ гимназия след 7. клас е направила така, че на никой вече да не му се чете.

 

Цялата концепция за „НВО за кандидатстване“ и „матура за вход в университет“ трябва да се преосмисли. Няма система без външни оценявания и матури. Това е факт. Въпросът е какво мерим и защо го мерим. Ако НВО и матурите се използват за меренето на качеството на образованието, това е едно – и то е полезно. Ако се използват за „вход в…“, това вече е съвсем друго. Вторият въпрос е „по какво да са матурите“. Ами ако ще ги има, би следвало да са по всичко – всяко различно решение означава свръхфокусиране в определени предмети и зарязване на останалите, което поражда хем отвращение, хем дефицити от знания.

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.