Всяко поколение в дългата история на човечеството страда от няколко заблуди, които явно ще бъдат вечни. Единственият възможен механизъм, който потенциално може да ни предпазва от тях, е познанието на историята. За съжаление, емпирично е доказано, че хората забравят историята си и тя представлява периодично повторение на едни и същи заблуди и грешки в различни вариации.
Всяко поколение живее с усещането, че:
1. Краят на историята е близо – всичко ни изглежда като да се разпада и няма бъдеще нито за бедните, нито за младите. Пък и последните винаги са морално толкова западнали, че следващият епизод няма как да не е Апокалипсисът.
2. Се намира на върха на научното познание и технологичния прогрес. Съответно смята, че може да оцени и предвиди какво ще се случи в бъдеще със свръх-сложни системи като климата например, че даже и да ги контролира.
3. Отлично може да прецени и планира от какво точно ще имат нужда бъдещите поколения. И това, въпреки че новите технологии очевидно все по-бързо променят света и нуждите му.
4. Хората са твърде много и унищожават живота на планетата, която няма как да издържи повече така. Животът обаче явно отказва да умре и погребението му все се отлага.
5. Ресурсите на планетата са на ръба да се изчерпят и да настъпи всемирен крах, глад и смърт. И това, въпреки че очевидно сме все по-задоволени откъм практически всичко, а запасите на всеки ресурс се увеличават по-бързо от изчерпването му.
Горните заблуди са едновременно резултат и причина за един прост факт: Хората в развития свят имат напълно погрешна представа за реалното състояние на света. И колкото по-богати, образовани и „информирани“ са, толкова по-отдалечени от реалността са възприятията им за света. Някои хора се реферират към това като „ефект на Дънинг-Крюгер“, но аз предпочитам термина „невежа интелигенция“. Видеото го показва прекрасно – вероятността маймуна да налучка верния отговор е много по-висока, отколкото „интелиген“ човек да отговори правилно на въпрос за състоянието на света!!! Брутално е, гледайте го! ????
Лично аз се сблъсквам с описаното явление на ежедневна база – социалните мрежи го направиха особено видимо. В обучителните курсове, които водя, правя подобна анкета за състоянието на света вече 5 години, а участниците обикновено са професионалисти от водещи компании. Резултатите? Много подобни на тези във видеото… Ама не се отказвам! 🙂