Ако бях учител по ИТ в училище, със сигурност щях да откажа да чета лекциите (нарочно го назовавам така), които учебната програма по ИТ в X клас е заложила, ако ще и да ме уволнят за това. Тези младежи ще бъдат убити от скука, а техните учители ще се измъчат!
Вместо тези стремежи да се усвоят евросредства по проекти, като се вкарват на всяка цена модерни думи като „изкуствен интелект“ сред „компетенциите“, можеше да се помисли за нещо много по-практично и по-полезно. Например учениците да създадат някакъв реален полезен продукт с ръцете си, покрай който да си подпомогнат обучението по другите предмети.
Конкретика:
– Учат ги какво е фалшива информация, какво е clickbait, как да разграничават погрешна от умишлено погрешна информация, и т.н. Уверявам ви, че 16 годишните младежи отдавна ще са много повече в час с тези неща спрямо повечето свои учители. Младите хора са израснали в тази среда и я познават от нейните корени, а възрастните хора само се адаптират към нея.
– Споделят информация в „облачни услуги“ – категорично е ясно, че всички вече са го правили още от 8. клас.
– Учат основни свойства на алгоритмите, описват ги словесно и с псевдокод. За повечето вероятно това е ОК, но за учениците, които са изучавали Информатика в 8. клас, това е напълно безсмислено (вече са го учили).
– Учат какво е машинно самообучение. За хората, които са учили Информатика в 8. клас е добре, но за всички останали (повечето) е напълно безсмислено.
– Подават заявки към чатбот, извиквайки команда с готова библиотека на някакъв скриптов език (вероятно Python, но то е без никакво значение). Това също е напълно безсмислено знание за тези, които не учат информатика, защото ако тези неща не се вградят като част от някакъв по-смислен проект, човек може само да се чуди защо просто не е отишъл на сайта и не е написал заявката през формата.
– Говорят им за въздействие на информационните технологии върху околната среда и как пристрастяването към дигитални технологии може да ги доведе до „психологически и физически увреждания“. Представяте ли си как 16 годишните ученици ще слушат с особен интерес тези неща, без да си казват наум „да бе, да“.