Интерес към новото поколение водни совалки има от Индия и Виетнам
Мнозина сигурно си спомнят онези малки, но елегантни и бързи ракети и комети, порещи из река Дунав. Изобретател на технологията им е руският инженер Ростислав Алексеев (1916-1980г.).
В Нижни Новгород решиха да възобновят производството им, запазвайки и подобрявайки технологията на Алексеев, която му донесе световна известност в средата на миналия век. Негови са проектите на лодките – „Метеор“, „Волга“ „Комета“, „Спутник“, „Возход“ и „Буравестник“. Благодарение на системата на така наречените подводни криле, тези съдове почти не докосват водата а порят над нея, без да усещат съпротивлението й. Типичен за тях е ниският шум на двигателя. а подводните криле позволяват на корабите да се движат на практика безшумно, и то без да оставят вълни, което не води до разрушаване на бреговете.
На 28 септември за изпитания на вода беше пуснат първият съд от ново поколение, носещ името на конструктора. При неговото създаване, освен най-модерни технологии, са използвани и позабравени от съветско време, но все още актуални разработки. Той дори може да спира и на брега, без на него да е изграден понтон. Подобни съдове в Русия не са строени от над три десетилетия насам. Новата серия ще носи името „Валдай 45 Р“. Традиционното шампанско беше разбито от дъщерята на Алексеев – Татяна Алексеевна. „Мисля, че баща ми щеше много да се радва, че именно тук, където е създал толкова много неща, започват отново да строят тези съдове“, каза тя пред руската ОРТ.
Новото поколение съдове от серията „Валдай 45 Р“ са леки и маневрени, и ще събират само по 45 пасажери, като скоростта му ще надминава 60 км./час. Предвижда се първите кораби да бъдат пуснати на вода още през 2018 година, а първи най-вероятно ще могат да се насладят на комфорта на модерните ракети феновете по време на Мондиала, чийто домакин ще е Русия. В Санкт Петербург вече е одобрен първият воден маршрут от „Набережная“ до „Зенит Арена“, а с ракетата разстоянието ще се взема за шест минути. Това потвърди и главният конструктор Георгий Анцев. „След това корабите от серията „Валдай 45 Р“. ще бъдат пуснати по Волга, а вече имаме и запитвания от много клиенти от чужбина, тъй че водим преговори с Индия и Виетнам“, каза още той. В завода планират да върнат на вода и знаменитите „Метеор“ и „Комета“. Възрастта на съдовете от руския речен флот в момента е между 30 и 50 години, и нуждата от подновяването му е голяма. Според министерството на транспорта 75% от водните пътища на Русия са без алтернатива, което се равнява на 75 хил. км. Корабостроителите от Нижни Новгород подготвят още един съд за тестови изпитания, чиито прототипи в средата на миналия век е създал Алексеев.
По материали на ОРТ/интернет
Снимки: ОРТ