Млади испанци променят възприятията за виното, Виното винаги трябва да е червено, бяло или розе, но има ли напитка, която да е с вкуса на еликсира на боговете, но с цвета на небето? Да, има, и това е „Gïk Live“, дело на млади испански винопроизводители, които чрез нея се опитват да променят представите за виното. Това е напитка, която обаче не може да се нарече официално вино, макар да е произведена по традиционен начин и от обикновено бяло и червено грозде.
От любов към виното петима приятели от Билбао искат да покажат, че светът на виното може да изглежда и по по-различен начин. Синият цвят на тяхната напитка е запазената им марка и същевременно маркетингов трик.
„Смесваме различни сортове грозде и извличаме от тях синия пигмент от тъмночервеното грозде – т.нар. антоциани. От тях идва и синия цвят“, разкрива Тайг Макарти. В европейското право обаче няма категория „сини вина“, ето защо и тази напитка не може да се нарича вино. Специалист като Енрике Мартинес е скептично настроен към новата напитка.
„Ако човек го пробва само веднъж, може да се стъписа само заради цвета.Когато го помирише, обаче, с изненада ще установи, че то ухае на истинско вино. Това не е някакво силно вино, а леко с алкохолност около 11,6% и с леко сладникав вкус“, казва сомелиерът.
Синьото вино е истинско предизвикателство за страна като Испания, с такива богати традиции във винопроизводството. Давид Паласиос е собственик на лозя в региона на Билбао и се радва, че млади негови колеги се опитват да променят представите за винопроизводството. Това е гаранция, че винената култура в страната на баските няма да изчезне.
„Виното е нещо повече от едно питие и когато човек пробва дадено вино, си мисли за региона от който е произведено и усеща усилията на онези, които са го създали, тяхната работа и техните надежди“, смята Паласиос. Поемайки чаша вино, всеки според него поема част от земята и лозето. „Едно синьо вино или напитка е нещо друго“, продължава той.
В Испания обаче се отнасят либерално към всяка напитка, без значение от цвета и щом като тя е с вкуса на истинско вино, а синьото вино без съмнение възбужда любопитството, както на млади, така и на стари. „Не е лошо, но все още не съм натрупал достатъчно впечатления“, казва един клиент. „Вкусът му е много мек и не зная дали в него въобще има алкохол“, смята друга клиентка.
Успехът на синята напитка обаче е безспорен. Продажбите надминават 450 хил. бутилки. Тя е позната вече в 25 страни, между които Великобритания, Япония и Австралия. Следващият пазар пред „Gïk Live“ е американският, а една бутилка се продава за около 8 евро.
„Това не е вино само за онези, които обичат да пият, а за хората, за които пиенето на вино е нещо повече и не е свързано с робуването на някакви правила“, казва Макарти. В основата на това е максимата, че всичко, което е по вкуса ти е разрешено, а това какво ще пиеш е въпрос на вкус.