70% от произвежданото в региона вино се изнася за страни като САЩ, Китай и Русия
Италианският „кът“ в „Интерекспо център“ можеше да се забележи отдалеч, и както обикновено по време на традиционните изложения за месо, мляко, вино, и не само, всеки посетител получаваше възможност да усети несравнимите аромати на Апенините – било то във виното, кафето, колбасите, плодовете или пармезана. Спирам пред един от щандовете, където приветлив и усмихнат италианец гордо ми позира с бутилка вино в ръце. Оказва се от областта Абруцо, намираща се в южната част на Ботуша, или по-точно казано – над неговия ток.
На поканата да ми разкаже повече ми препоръчва да се обърна към Черители Джениджи. От него научавам, че са за пръв път в България, освен вина са изложили и други висококачествени биопродукти, като портокали, колбаси и бира – всички те направени по занаятчийски начин.
„В Абруцо се произвежда вино от около 20 години, а това, което показваме тук е от една от нашите изби наречена Лампато“, казва Черители.
Оставам впечатлен колко голямо разнообразие от вина може да се произвеждат в една изба. В Лампато, освен сладки и сухи вина, правят розе, Моле полчано д’Абруцо, Пино Гриджо, Пасерина, Пекорино и шампанизираните Боличине.
Богатството от продукти, с което регионът на Абруцо се представи у нас е такова, че трудно според Черители могат да се отличат някакви специфични вкусове. Връщам го отново към виното и по-скоро към винения туризъм, за да разбера, дали подобно на някои региони у нас и в Абруцо има развит винен туризъм, след като предлагат подобна палитра от вина. Оказва се обаче, че в региона не процъфтява този вид туризъм, и причината е само една – „лошата политика“.
„За да се популяризират достатъчно извън рамките на Италия не само виното, но и другите регионални продукти, е необходимо време, за да се усети чувствителността на потребителите“, смята Черители.
И дава пример с италианските вина, които не са само масово предлаганите на пазара, но има и доста висококачествени вина, които за сега остават непознати за голяма част от потребителите. Показателно за това, колко качествени са вината произвеждани в Абруцо е фактът, че 70% от тях отиват за износ – главно за Китай, САЩ, Япония, Русия и Германия.
Както и в други страни, в Италия производството на местни продукти е преди всичко семеен бизнес, който заедно с традициите се предава от поколение на поколение. Например един производител на колбаси, който е стартирал в миналото с много малко производство, и сега продължава да се развива с подкрепата на регион Абруцо. Специфичното за неговите колбаси е, че в тях не се съдържа никаква химия и всички продукти са натурални – от солта до черния пипер. „Разликата е в изсушаването на месото, като процеса на изсушаване може да продължи до 24 месеца, но всичко зависи от продуктите. Месото се обработва когато е по-меко, защото с течение на времето с изсушаването си, губи част от качествата си“, разкрива в заключение Черители.