Вторник не е ден на майстора, но се оказа телевизионен ден на майсторите на българския капитализъм. Цяла сутрин слушахме воплите на известни бизнесмени като шефа на „Свилоза“ Красимир Дачев (известен и като Краси-космонавта, заради мерака му да полети в извънземното пространство) и Евгения Банева (съпруга на близкия до Гоце Първанов масов приватизатор Николай Банев) затова, че данък „лукс“ ще спъне честния бизнес в стремежа му да изведе икономиката от кризата. Първо, искаме да уточним, че въпреки че Симеон Дянков е заложил 150 млн. лева като приходи от допълнителното облагане на яхти и големи къщи и коли, реално в хазната няма влязат и 10% от тази сума. Второ, България е може би страната с най-благоприятно за хората с високи доходи данъчно облагане в света. Наистина, плоският данък върху доходите е 10% за всички нас, но трябва да се има предвид, че пенсионни осигуровки се плащат за суми до 2000 лева. Така излиза, че гореспоменатите бизнесмени с доходи от 2000 лева месечно и нагоре, плащат като процент по-нисък данък от всички останали. Такава практика е имало някога в някои латиноамерикански държави, но е била изоставена заради очевидната й несправедливост.
Добре е да припомним и как се развива бизнесът на Банева и Дачев в последно време. От няколко седмици например служителите на фабриката в Костенец – „Хартия и хартиени изделия“, са в гладна стачка заради спирането на производството и желанието на собственика й Банев да работят без заплати. В „Полимери“ и „Елма“ също бяха извършени сериозни съкращения, като девненският химически завод в момента не работи. Честният бизнесмен Николай Банев закупи тези предприятия без практически да е дал нито един лев по линия на масовата приватизация, организирана от съпартиеца му Жан Виденов. Най-големият завод на Дачев пък – свищовската „Свилоза“ е сред най-буксуващите в последно време.
Та се питаме, това ли е предприемчивостта на родния бизнес, който плаче да не бъде облаган допълнително. Както Банева сподели разстроено, тя в момента е за оплакване, тъй като видите ли не можела да се съревновава с мощните европейски концерни. И ако правителството повиши данъка върху колите и яхтите, горката г-жа Банева ще трябва да се задоволи да купува по една чанта годишно по-малко.
Прави впечатление и една нова тенденция. Само за няколко месеца, „патриотичните“ ни бизнесмени започнаха да напускат бордовете на подопечните им компании. Банев вече не е директор в „Полимери“ и „Елма“ – Троян, Васил Божков обяви, че излиза от надзорния съвет на „Холдинг Пътища“ и на „ Мостстрой“, а един от лидерите на ТИМ – Иво Каменов, се изнесе от ръководството на авиокомпанията „България Еър“. Дали това са чисто и просто съвпадения, или предвестник на буреносни облаци в посочените дружества, чиито фалити се задават, а капитаните им напускат предвидливо корабите, за да не плащат грешни пари на потъващите екипажи – остава да видим през тази или вероятно през следващата година.