Ревът на назначените капиталисти

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Вторник не е ден на майстора, но се оказа телевизионен ден на майсторите на българския капитализъм. Цяла сутрин слушахме воплите на известни бизнесмени като шефа на „Свилоза“ Красимир Дачев (известен и като Краси-космонавта, заради мерака му да полети в извънземното пространство) и Евгения Банева (съпруга на близкия до Гоце Първанов масов приватизатор Николай Банев) затова, че данък „лукс“ ще спъне честния бизнес в стремежа му да изведе икономиката от кризата. Първо, искаме да уточним, че въпреки че Симеон Дянков е заложил 150 млн. лева като приходи от допълнителното облагане на яхти и големи къщи и коли, реално в хазната няма влязат и 10% от тази сума. Второ, България е може би страната с най-благоприятно за хората с високи доходи данъчно облагане в света.   Наистина, плоският данък върху доходите е 10% за всички нас, но трябва да се има предвид, че пенсионни осигуровки се плащат за суми до 2000 лева. Така излиза, че гореспоменатите бизнесмени с доходи от 2000 лева месечно и нагоре, плащат като процент по-нисък данък от всички останали. Такава практика е имало някога в някои латиноамерикански държави, но е била изоставена заради очевидната й несправедливост. 

Добре е да припомним и как се развива бизнесът на Банева и Дачев в последно време. От няколко седмици например служителите на фабриката в Костенец – „Хартия и хартиени изделия“, са в гладна стачка заради спирането на производството и желанието на собственика й Банев да работят без заплати. В „Полимери“ и „Елма“ също бяха извършени сериозни съкращения, като девненският химически завод в момента не работи. Честният бизнесмен Николай Банев закупи тези предприятия без практически да е дал нито един лев по линия на масовата приватизация, организирана от съпартиеца му Жан Виденов. Най-големият завод на Дачев пък – свищовската „Свилоза“ е сред най-буксуващите в последно време.

Та се питаме, това ли е предприемчивостта на родния бизнес, който плаче да не бъде облаган допълнително. Както Банева сподели разстроено, тя в момента е за оплакване, тъй като видите ли не можела да се съревновава с мощните европейски концерни. И ако правителството повиши данъка върху колите и яхтите, горката г-жа Банева ще трябва да се задоволи да купува по една чанта годишно по-малко.

Прави впечатление и една нова тенденция. Само за няколко месеца, „патриотичните“ ни бизнесмени започнаха да напускат бордовете на подопечните им компании. Банев вече не е директор в „Полимери“ и „Елма“ – Троян, Васил Божков обяви, че излиза от надзорния съвет на „Холдинг Пътища“ и на „ Мостстрой“, а един от лидерите на ТИМ – Иво Каменов, се изнесе от ръководството на авиокомпанията „България Еър“. Дали това са чисто и просто съвпадения, или предвестник на буреносни облаци в посочените дружества, чиито фалити се задават, а капитаните им напускат предвидливо корабите, за да не плащат грешни пари на потъващите екипажи – остава да видим през тази или вероятно през следващата година.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.