ДИКТАТУРАТА НА МЕДИИТЕ

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

ДИКТАТУРАТА НА МЕДИИТЕДумата „медия“, или „масмедия“ изобразява съвременната съвкупност от средства за информация – печат, радио, телевизия, интернет. Функциите им обаче днес са излезли извън пределите на разпространение на информацията. Те вече образуват нова, особена сфера на съвременното ни общество, със свои правила и закони на съществуване. След Втората световна война се извърши грандиозен и качествен скок, превърнал ги в една от най-важните сфери на обществения живот.

Същността му е колосалния количествен скок в съставните елементи на медиите, техническото и професионалното им усъвършенстване, изобретяване на нови средства, възникване на тесни връзки помежду им и разширяване сферата на дейността и ролята им в обществения живот. „Четвъртата власт“ е информация и дезинформация, апологетика и критика, в служба, или в опозиция на властта, в проповед на морал, или обратно на разврат, в просвета или в оглупяване, в брорба за идеи и интереси, или в противопоставянето им, или с две думи са квинтесенция на обществения ни живот.

В световен мащаб медиите се състоят от десетки хиляди учреждения, организации и фирми, в които са организирани стотици хиляди техни труженици. Те привличат за участие в работата си милиони хора от всички социални слоеве. Медиите са най-могъщия инструмент във формиране на чувства, вкусове и обществено съзнание в желаното от тях направление на огромната им аудитория. Те са цяла институция, осъзнала силата и значимостта си и използваща целия си инструментариум за налагане властта си. Формално не съществува единен център за управление на медиите. Но фактически те функционират така, като че ли ги ръководи невидимата ръка на отдел „Агитация и пропаганда“ на ЦК на ПАРТИЯТА. Тази ръка е невидима и данни за нея рядко се публикуват. Тя се направлява от сравнително тесен кръг политици, техни съветници, бизнесмени, политолози и журналисти, подаващи направляващи сигнали за съгласуване дейността и политиката на медиите. Опитните медийни мениджъри, съобразно с получените сигнали предугаждат и дори изпреварват наложената им от „висшата инстанция“ линия на поведение. И веднага е поставена в готовност за изпълнение на поръчката в духа на дадените указания огромната армия на изпълнителите. Този механизъм е скрит и неуязвим за нападки отвън.

Медиите са станали такива, каквито ги изисква обществото и каквито могат да бъдат възможно такива. Нелепо е да ги виним във очевидните им недостатъци, игнорирайки това, че тези им недостатъци имат не по-малко търсене, отколкото достойнствата им. И какво да считаме за недостатъци? С какви критерии да оценяваме медиите? Та те изпълняват функциите си много по-добре от различните социални институции. Но, не от гледната точка на разни моралисти, ратуващи за някаква справедливост, а от гледна точка на обработка на хората в нужния за обществото дух и удовлетворяване потребността им точно от такава продукция, съобразно разума и чувствата им. Функциите и качествата на медиите са многообразни, така че при желание да имат характеристики, както положителни, така и негативни, опирайки се на достоверни данни. Медиите вече не са събирачи и разпространители на информация, а нейни производители, контрольори и властници. Те имат своите мощни и професионално подготвени за това кадри. В тяхно разпореждане са всички, имащи касателство към информационния поток. Формират информацията по своите си правила, придават и вид, съобразно интересите си.

Медиите са вътре във всички сфери на обществото – политика, икономика, култура, наука, спорт и в ежедневния бит. Те не само оказват влияние върху ума и чувствата ни. Те упражняват власт над нас, при това ВЛАСТ ДИКТАТОРСКА. Тази власт се упражнява по много канали. Медиите буквално приковават вниманието на хората, предоставяйки им информация за развлечения и светски сплетни, скандали и сензации. За това разполагат с неограничени средства, най-съвършени технологии и отработени методи. Невъзможно е да се пресметне колко полезно за себе си време хората губят, четейки вестници, слушайки радио, или пред екраните на телевизорите и мониторите на компютри, лаптопи и смартфони. Никоя религия не може да се похвали с подобна аудитория. Човек може да потребява продукцията им сам в къщи, в транспорта и дори в процеса на работа.

Телевизиите приковават вниманието на милиони зрители, спирайки ги да излязат извън дома си и формирайки ги в подконтролна маса. Също така контролират и направляват цялата интелектуална и творческа дейност на обществото, създават публичност на творците, подбират ги и им дават оценка. Медиите си присвоиха функцията на публични съдии на произведенията на изкуството и културата. Те определят какви личности, моди и идеи да се допуснат на арената им. Не ума, или гениалността на творците, а отношението на масмедиите към тях определят мястото им. Те са в състояние да възвеличаят нищожното и бездарното и да не допуснат в живота талантливото, или великото, ако не съответстват на политиката им. Друг важен канал на всевластието им е, че дават трибуна на политиците и са арена на политическите им „спектакли“. Те раздуват и същевременно използват безграничното тщеславие е его на политиците. Те оказват съдбоносно влияние върху политическите им успехи и провали. Без тяхното участие са вече немислими изборните кампании, парламентарните баталии, международни срещи, визити, изявления, демонстрации, протести и всякакви други обществени мероприятия. Медиите са концентрирали в себе си общественото мнение на гражданското общество, ставайки негов рупор и едновременно лишавайки го от самостоятелност. Обществото намери в тях своята сила, отстъпвайки им своята самостоятелност, независимост и власт.

Критиците на медиите обръщат внимание на това, че те са във владение на сили, които ги ползват като свои оръдия. Но, това съвсем не е същността на нещата. Медиите може да принадлежат на държавата, на частни лица, обществени организации, корпорации и банки. Могат да бъдат използвани от едрия капитал, правителството, разни клики и групи. Но, това не ги лишава от ролята им, която имат в обществото и в системата на трайните му феномени. Тази роля им позволява да диктуват волята си дори на тези, които ги манипулират като техни стопани. Тези които се считат за техни собственици и началници са принудени да се подчиняват на същите условия, благодарение на които манипулират и господстват над медиите. Тук има сговор и дележ на властта между повече, или по-малко равни сили по силата на сговор, а не на господство и подчинение.

Медиите са безликото божество на съвременното общество, на което се прекланят дори и тези, които се считат за техни стопани и господари. Медиите са социален феномен, концентриращ и фокусиращ в себе си индивидуалната сила на зрители, слушатели, читатели, учени, артисти, идеолози, политици, спортисти и прочие. Те са колективна власт, явяваща се за всички тях и поотделно като абсолютна власт. Дори силата на църквата през епохата на феодализма не може да се мери с нея.

Благодарение на медиите всички хора имат информация за всичко, случващо се по света. Информация в ярки цветове, развличаща и занимателна, добре обработена, подбрана, пригодена за консумация без усилия и най-вече без размисъл. Задачата и е да задръсти до отказ мозъка на хората, за да не остане място за нищо друго и да отпадне необходимостта да мислим самостоятелно. Да посее в съзнанието ни такъв хаос, в който да не можем да се ориентираме. Да набият в мозъка ни клишета, празни образи, фрази, съблазни и поведение. Да се премахнат всякакви табута, да се премахнат изработените през вековете форми на нормален и здравословен живот, да се подменят висшите достижения на културата с масова псевдокултура, да се опростачи и стандартизира общественото съзнание.

В резултат на всичко това, в сферата на идеите в съвеременноста ни се е наложила ситуация, при която много теоретици и апологети на модерността считат, че в криза е цялата система за възпитание на човека. Причина за това е отстъплението от принципите на морала, а изхода е отново да се приучват към тях. Но реално вече е настъпил прелом, от който не може да ни избави вече никакъв морал…

 

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.