Има в София една група хора, упражняващи професията „таксиметров шофьор“, която от време на време се изживява като власт в държавата. Нямам нищо против професията и болшинството от тези, които я практикуват, но ме дразни тяхното чувство, че другите са виновни за какъвто и да е инцидент, а те – не. Десетки, може и стотици пъти съм бил потърпевш в ситуация по софийските улици като водач на превозно средство, и то именно от безразсъдното и на моменти опасно за участниците в движението поведение на някои таксиджии. От години те са известни сред ползващите услугите им като „бакшиши“, случаи на манипулиране на сметки, особено на чужденци, не са един и два. Обаче някой да е правил протести от този тип, каквито правят те, когато нещо ги настъпи или решат, че правата им са нарушени? Както в нощта на събота срещу неделя, когато близо 200 таксита се събраха около парламента на среднощен протест.
Никой не иска да знае дали таксиметровият шофьор е виновен, или не за инцидента, случил се по-рано на кръстовището на булевардите „Васил Левски“ и „Дондуков“, просто реакцията им е първична и не подлежи на никаква логика. Мисля си, че тези хора просто се опияняват от страха, който струпването им предизвиква в останалите хора, от властта, която макар и за часове им се дава да изискват, съдят, наказват. И точно това не е нормалното. Досега не съм чул на подобен протест да излязат излъганите в сметките клиенти или ударените при бързането на такситата шофьори. А те със сигурност ще са доста повече отколкото всички водачи на таксита в столицата.
Не оправдавам насилието, но при описаната в медиите ситуация на развилнелия се водач на такси може би и аз, ако имах възможност, щях да реагирам по същия начин. В крайна сметка животът на всеки е скъп и човек трябва да се защитава. А и данните на МВР показват, че среднощният екшън пред парламента си е чиста проба самоуправство и нарушаване на закона. Как иначе да тълкуваме това, че същият таксиметров шофьор, който е бил замесен в сбиването, е имал 62 акта за различни нарушени. Отнети са му били 128 контролни точки, заради което и свидетелството му за управления на автомобил е било обявено за отнемане. Той също така е бил криминално проявен за кражба през 2003 г. и за незаконна таксиметрова дейност през 2010 година.
Крайно време е иначе силната на думи политическа класа у нас да реши каква държава сме всъщност – таксиджийска или законова. И да постави на мястото им всички нарушители на закона, независимо дали са двама, или двеста. Иначе жалко за хората в България, за членството ни в ЕС и напъните ни да станем част от Шенген. Май по-добре е да ни извадят от евроструктурите, поне докато си оправим таксиметровите шофьори и ги научим да спазват законите, които би трябвало да са над всички.
Photo: Vigo