Една започната, но недовършена реформа в училищното образование, е то да приключва скоропостижно в 10. клас за всички, които не заслужават да преминат по-нагоре.
Ако на тази възраст ученик е функционално неграмотен, пълен келеш с нулева дисциплина или функционално неграмотен пълен келеш с нулева дисциплина, за него не трябва повече да има място в класно-урочната система на обучение. На такива трябва да им се предлага възможност да завършват като „частен ученик“ (т.е. в самостоятелна форма – да си го гледат и обучават родителите, а училището само да го изпитва).
Единствено по този начин профилираната подготовка би могла да проработи ефективно и учителите да се опитат да преподават купищата знания, които са предназначени за нея. Но това изисква и известна реформа във финансирането. Ако за профилираната подготовка принципът „парите следват ученика“ продължи, училището ще е принудено да преглъща всяка учебна или неучебна свинщина.