Дигиталната грамотност на хората е все по-важна

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Дигиталната грамотност на хората е все по-важнаЗа съжаление извън изключителното ускоряване на продуктивността в някои професионални сфери и чистото забавление в социалните мрежи, технологиите с големи езикови модели нанасят и доста вреди за обикновения потребител.

 

Ще спомена съвсем бегло очевидната, която е свързана с образованието: вече няма особен смисъл да разчитаме на каквито и да е „авторски текстове“ при курсови работи, домашни, курсови проекти и т.н. Проблемът не е нов, но се задълбочава. Масово се генерира текст, в което няма само по себе си много лошо, но все по-рядко студенти и ученици вникват в някаква дълбочина в написаното. Често не разбират въобще това, което предават. Просто стана прекалено лесно да се компилира готов продукт. Загуби се един доста ценен инструмент в образованието – четенето и самоподготовката. Засега не виждам друго решение освен възпитание и мотивиране за учене. Дано успеем.

 

И оттук насетне следват измамите. Вече масово се листват разни супер готини оферти за страхотно изглеждащи бутикови продукти, които уж са ръчно изработени. Разбира се: генерирани с AI и е просто измама. И тук става дума вече за всичко – от разни фигурки (напр. дърворезба), през мебели, дрехи, възглавници, пердета, детски играчки, тунинг детайли за автомобили, бижута, и т.н, и т.н., и т.н. Каквото се сетите. Мрежата е залята от фалшиви продукти, които се „продават“ от откровени измамници.

 

Появиха се deepfake реклами на продукти, deepfake интервюта на политици, и т.н. Изобщо фалшивите новини се разраснаха с ударна сила.

 

Говорейки за това – медийната конкуренция вече задушава отговорните производители на съдържание. Изключително лесен стана copy/paste/edit/publish процеса. Ако допреди трябваше човек, който да пипне преписания текст, за да не личи, че е преписан, в момента всичко започва ударно да се автоматизира. Тоест за авторите на съдържание е много трудно „да са първи“. Да, те ще са първи, но клонингите на съдържанието излизат в рамките на минути при конкуренцията.

 

Спамът вече е супер персонализиран. Все повече съобщения с нежелани реклами и най-вече измами минават през някаква персонализация. Преди да изпрати писмото софтуерът търси информация за потребителя и след това с GPT генерира супер персонализирано съобщение. Това е много трудно да се спре коректно от спам филтрите. В България все още не се случва масово, но в англоезичните държави вече е пълзяща зараза. Това го е имало и преди, но в момента ключовото е, че се автоматизира и работи все по-прецизно в големи размери.

 

Пример за последното: изпращат писмо до родител, в което казват, че тяхното дете е поръчало материали за подготовка за изпита SAT и очакват плащане, за да го изпратят. Човекът попада на почти попълнена форма, на която само добавя информацията за плащане. После наистина получава някакви учебни материали, но детето всъщност никога не е поръчвало подобно нещо. Всичко това разбира се е комбинация от крадени лични данни (дали откраднати от някой сайт или някой сайт ги е продал – това е трудно да се каже) и напълно автоматизирано социално инженерство.

 

И т.н. Дигиталната грамотност на хората е все по-важна.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.