Наскоро стана ясно, че Пекин и Москва са подписали договор за изграждане на железопътна линия от Москва през Казан до Пекин. Стойността на проекта се оценява на 245 млрд. долара, като само времето за изминаване на разстоянието между Москва и Казан ще се съкрати от 11 на 3.5 часа.
Това обаче не e единственият проект на Пекин. Нещо повече, в плановете му са да опаше целия свят с мрежа от високоскоростни трасета. Някои от проектите вече са в ход, други са в процес на разработване. Не липсват и скептици по тяхната реализация, които привеждат в своя полза както финансови трудности, така и такива от инженерна гледна точка.
Пекин строи магистрала до Москва на стойност 245 млрд. долара
Железопътно трасе с дължина от 7 000 километра може в близко бъдеще да свърже Пекин и Москва, пише електронното издание на Gazeta.ru. Първият етап от строителството ще е отсечката между Москва и Казан. Ако бъде построена по западни технологии, цената й би достигнала 50 млн. долара, а по китайски – 33 млн. долара. Пекин е готов да предостави собствени технологии в замяна на енергийни доставки от Русия. Според Алексей Безбородов, шеф на анализаторската компания InfraNews, в близките десет години обаче подобен проект няма да може да се реализира. Той трябва да бъде разчетен на количеството пътници, което би обслужвало подобна линия, но според редица водещи анализатори в Русия няма чак толкова голям пътникопоток, който да се обслужва от подобна железница. От китайска страна, предвид на непрекъснатото увеличение на плътността на населението в страната, също едва ли има много желаещи, които да пътуват до Москва. От ръководството на руските железници също признаха, че няма планове за строителство на участъка до Казан, който е с дължина от 750 километра, с евентуални планове за доизграждането му до Екатеринбург. „За реализацията на подобен проект са необходими огромни инвестиции и държавно участие в създаването на високоскоростен транспортен път“, смята президентът на руските железници РЖД – Владимир Якунин. Той обаче не изключи възможността реализацията на проекта да започне още през 2014 година, ако Москва и Пекин се договорят за финансирането му.
Уникална жп. линия може да свърже Китай със САЩ
Китай планира изграждането на мега проект – строителството на железопътна магистрала до САЩ, която ще минава през територията на Русия и Канада. Проектът предвижда линията да тръгва от северозападните части на Поднебесната империя, да преминава през Сибир, през тунел под Тихия океан, Аляска, Канада и да навлиза в континенталните части на САЩ. Това разкрива китайското издание Beijing Times. То твърди, че това е един от четирите проекта за изграждането на високоскоростни железопътни магистрали, които са вече в стадий на проучване. Първият е за изграждане на такава магистрала от Лондон през Париж, Берлин, Виена, Варшава Киев и Москва, след което да се раздели на две – едната линия да продължи през Казан до Пекин, а другата до Хабаровск. Вторият проект е за магистрала от град Урумчи през териториите на Казахстан, Узбекистан, Туркменистан, Иран,Турция до Германия. Още един проект предвижда свързването с високоскоростен железен път на Китай, Сингапур, Виетнам, Камбоджа, Тайланд и Малайзия.
Трасето между Китай и САЩ се планира да е с дължина от 13 000 километра, което е с 3000 километра повече от Транссибирската железница. Пътуването по нея би отнело два дни при средна скорост от около 350 км/ч . Британският The Economist твърди, че сега не е най-подходящото време за азиатската държава да стартира подобен мащабен проект. Според източник от Пекинския транспортен университет, железопътната индустрия в страната е затънала в дългове. В подобни условия дори и при наличие на държавна подкрепа местните железопътни компании трябва да убедят банките да им дадат краткосрочни кредити.
Инженерни трудности могат да забавят проекта
Освен финансовите проблеми и инженерни трудности могат да сложат прът в колелата на проекта. Според Ван Маншу от китайската Академия на инженерните науки проектът налага строителството на тунел под Беринговия проток с дължина от 200 км . „В момента активно обсъждаме този въпрос с руската страна“, заяви той цитиран от Gazeta.ru. Китайската страна се безпокои основно от финансовите трудности и сложните технически условия в Евразия, отколкото от евентуалното строителство на тунела. Не по-маловажен проблем е и този, как ще се управлява подобна магистрала, предвид на факта , че ще преминава на територията на няколко държави. И ако те не успеят да се договорят, сътрудничеството би било невъзможно. Засега остава неясно, дали Пекин вече е провел консултации със своите американски, канадски и руски колеги.
Строителството на линия под Беринговия проток ще е равно на подвиг
Строителството на железопътен тунел под Беринговия проток би било равносилно на подвиг, защото става дума за изграждането на най-дългия тунел в света – четири пъти по-дълъг от този под Ламанша. По данни на China Daly технологията по строителството му вече била разработена. Твърди се, че тя щяла да бъде използвана при изграждането на високоскоростен железен път между южнокитайската провинция Фуцзян и Тайван.
Строителството на Трансазиатската магистрала се планира да стартира с изграждането на 30-километров тунел между Китай и Мианма, който ще стане най-дългият в Азия. Според Ван инженерната сложност на проекта е сравним с условията за построяването на железопътната линия през Тибет. Проектът за Паназиатска железница датира още от 1960 година, но придобива някакъв облик едва през 2006 година, когато 18 страни се договориха за нейното строителство. В някои части се планира скоростта по отсечките да достига 250 км. в час. Пекинският официоз „Жеминжибау“ съобщи, че Пекин има интерес да построи и железопътната линия между Джибути и Етиопия.
Най-дългата високоскоростна железопътна линия от 2 298 км в света в момента свързва Пекин и Гуанджоу. Средната скорост която развиват влаковете по нея е 350 км, а разстоянието се взима за 8 вместо за 21 часа. Изданието припомня, че за строителството и са отишли 18,5 млрд. долара. В дългосрочен план китайското правителство планира да вложи 650 млрд. долара за изграждане на мрежа от високоскоростни магистрали в страната. Реализацията на проекта Пекин-Гуанджоу не се размина и с корупционни скандали. Заради злоупотреби в размер на 10,5 млн. долара на смърт беше осъден бившият министър на железопътния транспорт Лю Чжицзюан. Неотдавна пък стана известно, че от същата съдба е бил сполетян и Чжан Шугуан, завеждащ транспортния отдел в същото министерство, за когото е било доказано, че е злоупотребил със 7,7 млн. долара.
Мартин Иванов
По материали от електронното издание на Gazeta.ru