На ски в „балкона на Пиемонт”

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

На ски в „балкона на Пиемонт” В италианските Алпи има един не много известен регион – Фрабоса Сопрана, наречен „балконът на Пиемонт“, където няма да срещнете звездни почиващи, но ще почувствате уюта на почивката и релакса, съчетани с пробването на традиционни ястия и необикновените природни картини, които се откриват от пистите. Натам ни повежда в поредно пътешествие „Дойче Веле“. На север може да се насладите на гледки към едни от най-високите части на Алпите, а на юг – почти до средиземноморското крайбрежие на Лигурия.

 

„Намираме се на станцията Росо на 1 880 метра надморска височина. От тук може да се види алпийската верига от Монвизо до Монтероса. При нас обикновено идват туристи от околностите“, казва планинският спасител Пиеро Бонели.

 

Мястото е превърнато като зимен курорт за жителите на наблизо намиращите се градове – Торино и Генуа, преди около 70 години, когато са били оценени качествата на Фрабоса Сопрана за зимен туризъм и спорт. През 1948 година тук е бил построен най-дългият седалков лифт в Европа до Монтеморо на 1 800 метра надморска височина. Днес 31 лифта свързват Фрабоса Сопрана с високопланинските местности, като Прато Невосо и Артезина. 130-те километра писти тук може би не са за безспорни скиори, но предлагат достатъчно удоволствия и емоции за търсещите уюта.

 

„Аз съм от Генуа и това са най-близките писти. Спокойно е, и човек може да кара чудесно ски тук“, споделя един турист. „Има най-обикновени писти, идеални за семейна почивка“, споделя друга туристка. Градчето Фрабоса Сопрана се намира на 900 метра надморска височина, като тук особено горди са със своето планинско сирене – т нар. Раскера дел Паджо, което се произвежда само в девет общини на провинция Кунео. Дори местните производители са свързани в своеобразно братство, чиято цел е да запази традицията за производството на Раскера дел Паджо.

 

„Сиренето трябва да се произвежда като се контролират климатичните условия, при еднаква влажност на въздуха и температура. Това придава особения му вкус“, разкрива Ецио Басо.

 

Сиренето е в основата на местното ястие Ниоки с Раскера, което се прави само за три минути, и е основна част от менюто на всяка планинска хижа или ресторант в околността. Но във Фрабоса Сопрана са помислили и за почитателите на гурме кухнята. Например в хотел Минамонти Антонио Лето приготвя ястия, основани на принципите на slow food движението – като ястията са по местни рецепти и с използване на традиционни и регионални продукти.

 

„Използваме най-много месо, което получаваме директно от околността. Това е едновременно устойчиво и регионално“, споделя Антонио. От другата страна на пистите, недалеч от Фрабоса Сопрана, може да навлезете в сърцето на планините и да ги опознаете отвътре. Може да посетите например пещерата на Босеа, първата италианска пещера, адаптирана за туристи още през 1874 година. Със своите 2 километра тя е една от най-дългите в страната. Кухината се е образувала с помощта на карстова река.

 

„Тази пещера е жива и се развива. Водата тече и продължава да създава и оформя непрекъснато всичко тук, като едно истинско предприятие. Водата изхвърля годишно между 750 и 80 тона камъни от пещерата“, казва пещерният водач Клаудио Камолио.

 

Ако преди Фрабоса Сопрана е била любимо място единствено за планинари, то днес „балконът на Пиемонт“ предлага преживявания за всички, като ски може да карате дори на Великден, тъй като областта се характеризира с дълга и снежна зима.

 

Мартин Иванов
по материали на „Дойче Веле”

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.