На никого не пожелавам, но се случва трудовата книжка да бъде изгубена или унищожена по различни причини. Как се постъпва в такива случаи?
Отговорът на това питане нормативно е уреден в Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж.
Когато трудовата книжка бъде изгубена или унищожена, съответната дирекция „Инспекция по труда“ по местоживеене издава нова въз основа на писмена молба-декларация от работника или служителя.
В молбата се посочва притежателят /титулярът/ на книжката, фактът, че тя е изгубена или унищожена и данни за работодателя, с когото в момента имате трудово-правен договор.
Ако трудовата книжка бъде изгубена или унищожена от работника или служителя, съответната дирекция „Инспекция по труда“ издава нова трудова книжка и вписва в нея данни за трудовия стаж въз основа на представени удостоверения по образец или други оригинални документи, съдържащи такива данни.
Когато трудовата книжка бъде изгубена или унищожена по вина на работодателя, съответната дирекция „Инспекция по труда“ задължава работодателя в срок не по-дълъг от един месец да представи необходимото удостоверение за издаване на нова трудова книжка.
Когато работникът или служителят е работил и при други работодатели, последният работодател изисква от тях удостоверения и да ги представи в съответната дирекция „Инспекция по труда“. Работодателите са длъжни да издават исканите удостоверения в 7-дневен срок от тяхното поискване.