Отговорността на пътя трябва да е взаимно споделена

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Отговорността на пътя трябва да е взаимно споделенаПредставете си, че отивайки сутрин на работа, пътувайки както обикновено всеки ден с велосипед, минавате покрай спрелите автомобили. Бързайки за работа бивате ударен от отваряща се врата на една кола.

Малка, но оказва се не маловажна подробност е, че не носите каска. Получавате травма, която в много случаи може да е доста сериозна. Според изследване на германски учени, дори при скорост от 20 километра в час, липсата на каска може да е с фатални последици. А имаме и пресния случай на Михаел Шумахер. Човек рядко се замисля за подобни ситуации на пътя. А нещо подобно може да се случи на всеки.

 

Едва ли и германката Сабине Льор-Танк се е замислила за това, когато през април 2011 година на път за работа е ударена от отварящата се врата на едно БМВ. Резултатът – 10 седмично лечение в клиника. Причината – липса на каска. Ако у нас подобна ситуация едва ли би стигнала до съд, то не така стоят нещата в Германия. Съдиите решили, че шофьорката е виновна, но велосипедистката трябва да поеме 20% от нанесените и щети, заради това, че е карала без каска. Случаят стигна дори до федералния конституционен съд в Карлсруе. На 17 юни той се произнесе в полза на велосипедистката.
Носенето на каска от велосипедистите в Германия все още не е задължително. Според статистиката, едва всеки 10-ти велосипедист в страната носи каска.

Случаят отприщи истинска дискусия в страната. За или против задължителното носене на каска не само от велосипедисти, но и от скиори.

 

Специалистите изглеждат разделени по темата за или против задължителното носене на каски от велосипедистите. Според ново изследване, ако носенето на каски от велосипедистите стане задължително, то би имало повече вреди отколкото ползи. Въпросите са много. Дали велосипедистите да избират между здравето и свободата? Кое е по-важно, дали носенето на каска да е задължително или доброволно? Маркус Леве, кмет на Мюнстер, който се слави като един от най-велосипедните градове на Германия, заедно с граждани наскоро записа специална детска песничка като Част от кампания за популяризиране на носенето на велосипедни каски. Учени от местния университет обаче доказаха в емпирично изследване, че задължителното носене на каски от велосипедистите би нанесло много повече вреди, отколкото ползи. Първо би допринесло за повишаване на разходите за закупуване на каски. Според изчисленията им годишно те биха достигнали 278 млн. евро. От друга страна биха се увеличили случаите на инфаркт поради отказ на велосипедисти от активно каране на колело. Единствената полза е, че ще се намали броя на тежките произшествия на пътя с участието на велосипедисти.

 

За разлика от Германия, където само

13% от възрастните носят каски, когато са с колело на улицата, в Швейцария по данни на статистиката 46% от велосипедистите носят каски. От Германското дружество за лечение на пациенти пострадали при пътни инциденти, препоръчват на всички велосипедисти, без значение от възрастта им, да носят предпазни каски. От дружеството отчитат, че годишно средният брой на тежко пострадалите велосипедисти при произшествие на пътя възлиза на 14 000, а други 60 000 са се разминали с по-леки травми. Най-рисковите групи велосипедисти на пътя според лекарите са децата и пенсионерите.

Георг Нотелман, експерт по превенция към здравната каса в провинция Северен Рейн Вестфалия, не е съгласен с аргумента, че задължителното въвеждане на каски при велосипедистите ще намали броя им. Той припомня, че при въвеждането на задължително поставяне на предпазни колани при шофиране, автомобилната индустрия е изтъкнала подобни аргументи. „Сега обаче 97% от шофьорите карат с предпазни колани“, аргументира се той пред WDR. Нотелман смята, че носенето на велосипедни каски трябва да се превърне в ежедневие не само за децата, но и за всички велосипедисти, както е при онези, които се занимават професионално с колоездене. И двата лагера на противници и привърженици на идеята за задължително носене на велосипедни каски са единни в едно – че е необходимо създаване на по-добра инфраструктура.

 

Отговорността на пътя трябва да е взаимно споделена

 

А каква е ситуацията в България? При нас, доколкото знам, също не е задължително носенето на каски от велосипедистите. Аз обаче съм това да стане задължително. И причините са няколко: Първо – с оглед на това, че тепърва се формира култура на масово каране на колелета и така възрастните ще могат да дават добър пример на децата как да се кара по-безопасно и сигурно. Второ – както сред велосипедистите, така и сред шофьорите, има такива с доста безразсъдно поведение на пътя. Трето – липсата на каквато и да е инфраструктура за градско каране на велосипеди. Но преди всичко може би трябва да се инициират промени в законодателството, които да създадат по-ясни правила за поведение на велосипедистите на пътя. Съществуващите в закона са крайно недостатъчни, или поне с подобно впечатление останах четейки информацията из форумите. Още нещо е необходимо за да се чувстват и те сигурни на пътя. Защото ако един човек с колело спазва правилата, не означава, че един шофьор се съобразява с тях и обратното. Нужно е да се въведе някакъв вид застраховка подобна на „Гражданска отговорност“. Разбира се не в такъв размер, но мисля, че 10-тина лева годишно не биха били проблем. И ако се върна към казуса от Германия, там поне има един вид застраховка, който покрива и щети при инциденти на пътя, а и несамо там. У нас оказва се за утеха на противниците на подобна идея, застрахователят не се е сетил да направи такъв продукт. Това показва допитването ми до една брокерска компания, предлагаща застраховки и до една застрахователна такава. А наличието на застраховка е важна не само за шофьорите, но и за велосипедистите, защото те също са участници в движението, и са не по-малко застрашени от инциденти от останалите участници. Защото, освен че всеки трябва да спазва правилата, трябва да споделя и отговорностите, за да се чувства сигурен и да изпитва и удоволствие, независимо дали използва транспорт на две или на четири колела. Германия, оказва се, е един от примерите и в двете посоки – какво може да се случи и какво трябва да се предприеме, за да се подобри сигурността на пътя.

 

 

+ФорумЪт

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.