Турското робство и селския бит са доминиращите теми в учебниците по литература. Казвам го като баща на две ученички.
И двете теми са неадекватни към 21 век. Това „образование“ насочено към „изконните български ценности и традиции“* крепи пилоните, потурите, радев, путинизма, ксенофобията, патриотичните батки с Левски и Ботев по прасците.
Искаме да живеем като европейци, ама първо трябва да станем европейци.
Съзнанието определя битието, да прощава Маркс.
*
Цялата възрожденска тематика възпитава в омраза. Лошият турчин който коли беси и насилва добрия българин.
Да, и в Илиада има насилие, но ученикът не се асоциира с троянци и ахейци, така както с Балканджи Йово и хубава Яна.
Тая омраза може да е била полезна по времето на Ботев и Вазов. Да, тя е мотивирала хората да отиват да мрат в битката срещу чуждия. Но днес е абсолютно вредна. Днес обществото има абсолютно противоположни цели, не да се бие за автономия, а да се интегрира с чужденците.
От тая гледна точка Английският съсед е много по подходяща за целите на днешната държава от Под игото.
Орязването на програмата по западноевропейска литература в училище е пагубно