„Уроците, които се водят само с цифрови технологии, водят до по-слаби резултати“
Лота Едхолм, министър на образованието на Швеция
След като премахват хартиените учебници и децата започват да учат само от дадени им от училището лаптопи, се забелязва, че „децата четат по-бавно, имат по-беден речник и разбират по-трудно всичко прочетено„.
Ние тепърва вървим натам, откъдето шведите се връщат. Градим „дигитална раница“, раздаваме лаптопи по проекти и колеги лобират да сме новатори като внедряваме „изкуствен интелект“ и подобни неща. Дано се опомним овреме от тази мания да се ползват всякакви технологии на всяка цена, защото било модерно. Ясно е, че така се усвояват парички по разни проекти и това не е лошо, но е добре да се прояви някакъв разум и проектите да се пишат така, че да са полезни, а не популистки и вредни.
Впрочем не знам шведите дали са го забелязали, но поне у нас има още нещо за оправяне – има куп „помагала“ и „учебни тетрадки“, които не помагат, а вредят значително. С тях се съкращава много от писането на ръка и се губи цялостната структура на задачите – на едно място е условието и отговора, а на друго (чернова) е решението. Писането на условията на задачите на ръка е напълно спестено, а това води до повърхностното им разбиране. Едно е само да се чете, а съвсем друго е да се прочете и препише. Да не говорим, че е напълно загубено старанието задачата да се описва прилежно на белова. Получава се една фиксация в търсене единствено на верния отговор, а процесът по решаване на задачата е напълно занемарен.