Бумът на технологиите в Силиконовата савана
Мобилните телефони и интернет силно промениха Кения през изминалите години. Страната е синоним на изключително бързо развитие на дигиталните технологии в Субсахарска Африка. Новите технологии променят Черния континент толкова бързо, колкото не успяха да го сторят финансовите помощи през последните 50 години. Йорг Бразе и неговият екип се впускат в изследване на феномена наречен „Силиконоватасавана”.
Пътят към Силиконовата савана минава през образованието
Когато учителката Лусин Нката влиза при учениците в местното училище на източнокенийския град Кангундо, прави нещо, което е строго забранено в редица германски училища- включва своя мобилен телефон. След това въвежда *291, кодът, който и позволява да влезе в програмата на едно образователно приложение. Едва сега за децата започва часът по кисуахили с упражнения за четене и писане. „Това мотивира децата изключително много, а да се обучават чрез новите технологии им доставя удоволствие. Дори след училище продължават да четат текстовете на упражненията по дисплея”, казва Луси. И много деца , които по-рано са изпитвали затруднения с четенето, сега четат изключително гладко.
Системата се казва Eneza и представлява комерсална образователна платформа, и за да я използват, учениците трябва да плащат всяка седмица по 10 евроцента. Срещу това получават уроци по математика, природни науки, кисуахили и английски език чрез съобщения. Също чрез съобщения трябва да отговарят на задачите, а резултатите се получават своевременно на дисплея. На въпросите на учениците отговарят учители от специализиран call център. Платформата предлага и различни занимателни игри с образователна цел. Мобилният телефон е едновременно учебник и упражнителна тетрадка за кенийските деца за такса от около 6 евро на година. За повечето семейства в Източна Кения от значение е всеки цент, а приложението е възможност да спестят пари от една страна, и от друга да създадат едно истинско приключение за децата.
„Учениците обичат да използват Eneza преди всичко защото получават възможност да ползват телефоните на своите родители. Чрез тях те прескачат от аналоговото към дигиталното поколение”, казва директорката на училището Винфрид Силах. Колцентъра на Eneza се намира в столицата на Кения- Найроби. Тук учителите отговарят на ученическите въпроси най-често чрез SMS. Отговор на даден въпрос в рамките на няколко минути е гарантиран. Един от тях пита например, какво означава думата „noun” ? Това е съществително, подобно на Кения-гласи отговорът. По-голяма част от въпросите са свързани с учебния план, но не всички. „Въпросите които не произтичат от учебния план, най-често са свързани със случки от живота им”, казва мениджърката на проекта Поли Окаронг. „Такива като например: ”Мога ли да забременея, ако преспя с едно момче””, пояснява тя. Сред тях са и въпроси за спорта и политиката, области които не са включени в учебната програма. Служителите в колцентъра получили даже множество въпроси за изборите в САЩ, за това, как функционира избирателната система.
Междувременно с приложението работят вече близо 1,5 милиона ученици не само в Кения, но и в Танзания и Гана. С негова помощ те получават отговори на интересуващите ги въпроси, на които често техните учители, принудени да се занимават с по 60-70 деца не могат да им отговорят. „Eneza е своеобразна виртуална класна стая, в която учители и ученици могат да общуват, но приложението не може да замени напълно традиционното обучение в училище”, продължава Окаронг. То според нея служи по-скоро като асистент на учителите, допълвайки работата им. Eneza не е никаква помощ за развиващите се страни, казват разработчиците и, а един бизнесмодел. Днес в Кения съществуват множество подобни модели, които работят интегрирано с Mpesa.
Мобилни разплащания Made in Afrika
Хана Уамджику и нейните приятели живеят в един от бедните квартали на Найроби. С помощта на приложението тя може да прави мобилни разплащания, без да се притеснява, че крадци могат да и измъкнат парите. „За нас малките хора по-рано беше много трудно да превеждаме пари, ето защо се радваме че Mpesa го има, и така парите ни са в нашия телефон”, казва Хана. Това е една мечта за тях, защото по-рано бедните жители на страната не са могли да мислят, че ще разполагат с банкови сметки.
Тази система за мобилни разплащания Made in Afrika функционира по следния начин. Човек плаща на ръка на специален служител на Mpesa, процесът е описан в специалната SIM карта. Потребителят получава съобщение, че парите са постъпили в неговата мобилна сметка, и информация за актуалното и състояние. Чрез въвеждане на специален ПИН той може да прави превод към друг телефонен номер, да внася кредита за своя апарат или да заплаща при пазаруване в супермаркета. Освен това може да спестява част от средствата, и да ги вземе по-късно под формата на дребен кредит. „Mpesa е една история на успеха, заинтересувала целия свят”, казва Йорг Бразе. Тя по думите му спечелила на Кения прозвището „Силиконовата савана” като аналог на известната Силиконова долина.
Превод: Мартин Иванов
По материали на zdf.de
Снимки: zdf.de