Обслужващият център на Safaricom, най-големият доставчик на ИТ и комуникационни услуги в Кения. Изглежда подобно на Google, но по африкански модел. Тук работят 3 000 служители, които обслужват 200 хил. обаждания на ден – въпроси за телефония, интернет и мобилно банкиране.
Компанията е откривател на може би най-успешната система за мобилно банкиране в света, а неин шеф е Роналд Уеб. „През 2005 година Safaricom създаде услуга с която целеше да подобри живота на жените в селското стопанство. Селското стопанство е най-големият икономически сектор в страната, и 60% от населението изкарва парите си със земеделие”, казва Уеб. И жените според него играят ключово значение в развитието на сектора, но те са собственици на едва 4% от обработваемите площи. „Създадохме едно приложение, чрез което жените да получават пари на телефона си. На негова основа създадохме Mpesa. Смятахме го като допълващ бизнес, и планирахме да създадем мрежа до 70 хил. клиенти”, продължава той. В края на първата година от проекта обаче те достигнали 2 млн. в края на втората- 6 млн.., а днес услугата се ползва от 24 млн. потребители. 18 млн. души се възползват от услугата редовно всеки месец. Само за ден трансферите на пари през системата достигат до 160 млн. евро, а за секунда се обработват стотици транзакции. „Докато разговаряме, получихме пет запитвания за нови кредити”, допълва Уеб. Ежедневно 70 хил. кенийци получават малки кредити, без да посещават каквато и да е финансова институция. Кои са били проблемите пред проекта в началото?
„Ако разгледате други подобни системи за разплащане, те се основават на използването на модерни смартфони, а потребителите ползват кредитни карти като VISA и Мастер Цард. Ние в Кения не разполагахме с подобни луксове”, казва той. Ето защо е трябвало да намерят нови пътища за осъществяване на плащания. Направили го чрез вграждане на нова функция в SIM картите така че мобилното разплащане да става възможно и с по-прости телефони. Днес за системата Mpesa работят 110 хил. агенти преди всичко в Кения, където на всеки ъгъл можеш да получаваш и изпращаш пари.
От Safaricom се кооперират с множество млади фирми от ИТ индустрията като M-KOPA Solar, която продава соларни панели в провинциалния град Мачако. „Kopa” на кисуахили означава заемам. Доставката на благонадежден ток, чрез мобилно базирана услуга. „М” в името е гаранция за успех. Магазините са винаги пълни с клиенти,а концепцията се разпространява подобно на пожар. „У дома нямаме никакъв ток, и в квартала ни почти никой не е вързан с електромрежата. Това ни създава проблем, и ще продължи да е така докато не се променят нещата”, казва Томас Кивута.
„Отворихме магазина преди около година, и не е единствения в Мачако. За това време сме обслужили 20 хиляди клиента”, разказва Дорис Муту. Услугата действа чрез една соларна клетка, която подава ток към контролен панел, към който могат да се включват лаптопи и телефони. Освен това в системата могат да се включват до три крушки и радио. За да си подсигури ток у дома, всеки потребител трябва да плаща през Empeza по 40 евроцента дневно в продължение на година, тогава системата става собственост на клиента.
Уилсън Мутуне показва с гордост, как осигурява светлина на семейството си. Чрез SMS заплаща таксата си по сметката си в M-KOPA, която е регистрирана по номера на неговия паспорт. „Контролният панел ми показва, за колко дни съм платил”, казва той. Този път е платил за две седмици напред, за колкото ще му е нужно да потребява енергия. Ако не заплати отново, устройството се изключва след 14 дни автоматично. „Преди да разполагаме със слънчева енергия, използвахме много керосин за газовите лампи, за да може децата да си пишат домашните”, продължава Мутуне. Всеки ден семейството му е плащало по 2,5 евро за керосин, днес за соларна енергия заплащат по 3,50 евро седмично. Това е евтин и чист ток, и най-важното семейството му не ползва вече керосин. Въпреки това старите навици не са забравени, и се готви на огън от дърва или въглища. „По-рано трябваше да вървим пеша 9 километра докато стигнем до първия магазин, в който да заредим телефона. Зареждането на батерията струваше 50 цента. В двете посоки ставаха 18 километра. Днес пестим този път, като си зареждаме телефона у дома”, казва съпругата му Елизабет.
От няколко месеца устройството за производство на ток принадлежи на семейство Мутуне. Уилсън е поръчал по-голям пакет електроенергия, който позволява да включи в мрежата и телевизор. Благодарение на мобилния телефон и интернет, той може да пренесе света в своя дом, в семейството на дребния кенийски строителен работник , нещо немислимо до съвсем скоро.
Обслужващия център на компанията се намира в Найроби, в така наречената „Силиконова савана”. M-KOPA е създала до момента 2 000 работни места, и ежедневно доставя електроенергия на 500 нови семейства в Кения. Спечелила е и специална награда за иновативна компания. „70% от населението на страната няма достъп до електроенергия, но почти всеки има мобилен телефон” ,казва финансовият директор на M-KOPA Чад Ларсон. Това по думите му е много интересен феномен, защото толкова много хора имат телефони, и в същото време няма къде да ги зареждат, Това е едната страна на проблема, който от компанията се опитват да разрешат. Решавайки един проблем, те печелят пари.
Светло бъдеще пред ИТ индустрията в Африка
Бумът на технологиите в Кения започнал от 2009 година, когато в страната била изградена първата оптична връзка. Последвало скоростно изграждане на широколентова интернет мрежа, и лавинообразен спад в цените на мобилните и интернет услуги. Студиото на ZDF в Найроби например до преди този бум се подсигурявало с интернет през сателит, което излизало на месец над 3 000 евро. Днес връзката към интернет за бизнес клиенти излиза по 650 евро, а за частни- по 35 евро на месец. „Според някои Африка е прескочила в сравнение с нас две нива на технологично развитие, защото тук никога не е имало изградена мрежа от банки, нито телефонна мрежа”, казва кореспондентът на телевизията в Найроби Йорг Бразе. Това потвърждават и от Африканската банка за развитие, с чийто представител отстоящ на 5 000 км. от кенийската столица в Бряг на слоновата кост, се свързва посредством интернет връзка.
„Тези технологии са се развили бавно в останалите части на света, и са довели до намаляване на разходите. Предимството на Африка е, че получава на готово модерни продукти на относително достъпна цена, и в момента разполага с точно тези технологии, от които се нуждае за своето развитие”, казва той. Прогнозите за ръста на ИТ индустрията и пазара на мобилни технологии в Африка обещават огромно бъдеще. Така до 2020 година на Черния континент трябва да има 700 млн. смартфона, 60% от територията му трябва да е обхваната от широколентова интернет мрежа, трансфера на данни трябва да се улесни 15-кратно, а делът на ИТ индустрията от БВП трябва да нарасне до 6%, двойно повече отколкото в Европа.
„Потенциалът на растеж в Африка е огромен., защото тук живеят много млади хора, които искат да използват всички достижения на съвременните технологии”, казва Никлас Уилямс, експерт от Африканската банка за развитие.
Превод: Мартин Иванов
По материали на zdf.de
Снимки: zdf.de