Кой и как защитава честта на медийния пагон

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Казионните заповеди в смешната библия на четвъртата власт

Където глупостта е образец, там разумът е безумие.
Йохан Волфганг Гьоте

Обидени, огорчени и дълбоко възмутени. Нещо като прелъстени (или изкушени) и изоставени. Или нещо като нищо.Тъжно е, но тъкмо в тая незавидна роля се усетиха като играчи родните бг-медии – печатни, ефирни и прочие. Успокояващото за тях е, че и социолозите попаднаха в списъка на фарисеите.

Изобщо всички ония, изредени в едно проекто-финансово споразумение, явно нарушило досегашния „бон“ политически тон.

В тиражираната през последните два дни оферта, отправена от ДСБ към евентуалните десни партньори в бъдещите парламентарни избори, се съдържа точен и ясен резчет какво, на кого и по колко да се плаща при предстояща обща рекламна кампания. Само 30 хил. лв. например били предвидени за вестниците от група А – часови, трудовашки. Ужас.
Паралелно с тая „гореща“ новина и печална перспектива се появи и още една – потърпевшите журналисти, вкарани срещу обещания за впечатляващи заплати в несъстоялия се проект за появата на сп. „Идеалист“, финасиран от раздаващия обществена справедливост г-н Гамизов, разпространиха открито писмо за процеса на прецакването им. Резултатът от тая „благородна“ операция е, че колегите остават на улицата. Поне по-младите и по-неизявените. Въпреки че всички заедно се бяха клели в специален кодекс (попреписан от USA аналог), оправдаващ светлата идея за нашенския „Идеалист“.

А за разсеяните читатели, зрители и слушатели, и прочие фенове ще напомним – българските медии си имат свой „бисер“ – Етичен кодекс.Тези правила за професионална и етична журналистика, както помпозно са ги нарекли техните съставители, са подписани от 200 български електронни и печатни медии през далечната вече 2004 година. А пък както обикновено става, към този кодекс веднага е образувана и прилежаща фондация – с още по-помпозното име – „Национален съвет за журналистическа етика“. Нейната задача е освен да финансира различни дейности, свързани с кодекса, да усвоява и средства, както е модерно напоследък да се казва, по различни европрограми. Вярна и точна ориентация, говореща за прословутото чувство за келепир, така добре описано от Алеко в образа на неговия герой. Иначе, ако се вгледаме в работата по прилагането на този Етичен кодекс, едва ли ще открием планини от слава.
Видни са само няколко цифри: Комисиите за етика в печата и електронните медии са започнали работа на 19 юни 2006 г., до ноември на следващата 2007-а броят на жалбите, писмата и сигналите (колко добре и познато звучи само) надхвърля 100. При условие, че тази дейност никак не е популяризирана, това си е направо героична проява на гражданското общество в България. Известна сянка върху всичко това хвърля определянето на над 65% от всички тези нелицеприятни оплаквания като „недопустими“. Ама нейсе – да не бъдем дребнави.
Важното е, че Комисиите са разгледали 24 допустими жалби и са констатирали 16 нарушения на кодекса. Това е. За две години – 16 нарушения. И това се нарича медийна саморегулация.
Сега нека разгледаме и нормативния документ, на основата на който се стига до тези прекрасни резултати. Той се нарича „Правилник за дейността“ на съответната комисия и включва изисквания, от които на нормалния човек може да му се появи главоболие. Най-малкото защото процедурата по свикване на комисиите е направо модел за всеки уважаващ себе си бюрократичен творец. Примерите за това са предвидените „най-малко веднъж на два месеца“ заседания, или десетдневната предварителна покана до членовете, както и познатото – „комисията може да бъде свикана и по искане на една четвърт от членовете й“. Което, преведено на простосмъртен език означава, че и двама от осемте члена на комисията могат да свикат заседание. Забележителното е обаче, че решения се взимат,ако присъстват поне седем от въпросните мастити членове. Тоест, блокиращата квота се съставлява също от двама членове.
Нататък любопитките в „Правилника“ продължават: „Членовете на етичните комисии не могат да правят публични изказвания, в които предпоставят решение на съответния орган.“
Как само е казано само – в едно изречение, а толкова смисъл в него. Значи, на работещите в медии членове се забранява да правят публични изказвания по казус преди решението на комисията. Но дали тази етична заповед не важи и за след вземане на решение – кой да ти каже. След три реда обаче всичко става ясно – комисиите се отчитат за дейността си и решенията пред обществеността. Как – като публикуват „сресан“ годишен доклад на Интернет страницата на фондацията.
Вероятно – за всеки случай, има и изискване в жалбата си до вездесъщите ментори съответният жалбоподател да посочи кой текст от Етичния кодекс е нарушен. Иначе жалбата му е недопустима. Сиреч, ако са те наругали в медия, но ти не познаваш Етичния кодекс, няма как и на кого да се оплачеш, поради липса на Закон за медиите и държавна защита срещу невярна информация. Дори всичко да е наред за жалбоподателя – той наистина да е пострадал от публикация или излъчване на дадена информация, същият е задължен да знае за съществуването на фаталния Етичен кодекс, да е преодолял спънките около свикването на комисиите. А дори и да го е сторил, остава пълна загадка какво би постигнал в крайна сметка. Може би само едно – комисията да „покани“ прегрешилата медия да публикува, или излъчи, поправка в оспорвания материал, или даде право на отговор на засегнатата страна, или поне да й поднесе своето извинение. Това е. Ако медията не се съобрази с „поканата“, следва „предупреждение“ за „порицание“ и ако отново няма резултат идва най-страшното – самото „порицание“.
Те на това му се вика – „голем праз“.
Все пак обаче живеем в правова държава и ако изпълнителната и законодателна власт не дават, и не искат да дадат защита от некоректни публикации, трябва да се саморегулираме. Въпросът е дали винаги го правим? Например, дали е нарушение на етичните норми, не на конкретния Етичен кодекс, фактът, че при държавно посещение на премиера или държавния глава тук и там по света, на борда превозващия ги самолет обикновено се оказват шефове на най-големите електронни и печатни медии, или пък на техни доверени хора?
Те пътуват, спят, хапват, пийват на държавна сметка, но тази възможност не им е предоставена със закон или друг нормативен акт, а по волята на властимащите. Нали така? И тогава логично е да се запитаме дали, след подобни воаяжи по страниците на изданията и в емисиите на ефирните медии, в публикациите им има нещо критично към домакина на събитието? Ами какво става по отношение на поканите за коктейли, празненства и други веселия, организирани пак с държавни пари, на които задължително присъстващите са влиятелни лица от медийния бранш? А с онези малки и понякога доста скъпи подаръци, пак купувани с държавни пари, които куп главни и не толкова главни редактори получават от министри и представители на висшата изпълнителна власт? Ето тук вече саморегулацията не работи. Жалко, но факт. Така че комисии от този „етичен“ медиен тип, измислените им правила по принципа „Законът е врата в полето, само баламите минават през нея“, „Законът е за-кон, а не за лъв“ – няма да въведат ред в българското медийното пространство. И въпросът едва ли е дискусионен.

 

Членове на Комисията по етика в печатните медии:

Димитрана Александрова
Петя Миронова
Алексения Димитрова
Велизар Соколов
Димитър Кадийски
Проф. Милко Петров
Радомир Чолаков
Светлана Джамджиева

Членове на Комисията по етика в електронните медии:

Ася Кавръкова
Александър Кашъмов
Весела Табакова
Нина Венова
Пролет Велкова
Кирил Вълчев
Светла Петрова
Иво Инджев

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.